Državni tajnik Tušek na uvođenju baterijskog vlaka u redovan promet na splitskom području

SPLIT, 15.12.2025.

Novi baterijski vlak u redovni promet uveden je na relaciji Split – Kaštel Stari – Split u ponedjeljak, 15. prosinca 2025. godine. Uvođenju baterijskog vlaka u redovan promet na splitskom području bili su nazočni državni tajnik Ministarstva mora, prometa i infrastrukture Žarko Tušek, župan Splitsko-dalmatinske županije Blaženko Boban, predsjednik Uprave HŽ Putničkog prijevoza Željko Ukić te predsjednik Uprave KONČAR – Električnih vozila Josip Ninić sa suradnicima. Baterijski vlak proizveden je u sklopu 17,1 milijuna eura vrijednog projekta Primjena zelenih tehnologija u željezničkom putničkom prijevozu, koji se financira iz Nacionalnog plana oporavka i otpornosti 2021. – 2026. (NPOO) i u sklopu kojeg je proizveden i elektrobaterijski vlak te šest punionica u kolodvorima Bjelovar, Virovitica, Osijek, Varaždin, Pula i Split Predgrađe. Vlak je u prometu od rujna ove godine i povremeno je vozio na relaciji Virovitica – Bjelovar – Virovitica te je korišten za ispitivanje punionica. Izgradnjom punionice u kolodvoru Split Predgrađe omogućeno je da baterijski vlak počne redovno voziti u splitskom prigradskom prometu.

Danas u Splitu uvodimo u redovni promet prvi baterijski vlak koji je, uz podršku resornog ministarstva i Vlade RH, razvila tvrtka KONČAR. Radi se o vlaku isključivo na baterijski pogon – prvom takvom u Hrvatskoj, prvom takvom u Europi“, istaknuo je državni tajnik Tušek, dodavši kako je do sada nabavljeno 70 novih vlakova te, uz ugovorenih još 19 i uz financiranje iz Modernizacijskog fonda i Socijalnog fonda za klimatsku politiku, pripremamo nabavu još gotovo 40 vlakova, od kojih će dio biti ovakvi baterijski i elektrobaterijski vlakovi. „Vezano uz prugu Zagreb – Split, ta je pruga ušla 2024. u TEN-T mrežu i time je omogućeno njezino europsko financiranje. U 2026. raspisat ćemo natječaj za dokumentaciju za modernizaciju pruge. Uz to, ugradnjom signalno-sigurnosnih uređaja skratit će se vrijeme putovanja između Splita i Zagreba“, naglasio je Tušek.

Fokusirat ću se na benefite ovog današnjeg vlaka za građane Splitsko-dalmatinske županije. Prije svega ovo je iznimno ugodan i udoban vlak, bešuman, baterijski. Druga prednost je što od danas imamo 14 polazaka više nego do sada na relaciji Split – Kaštel Stari. Od današnjeg dana ćemo imati ukupno 32 vožnje od Splita do Kaštel Staroga i obrnuto. I treći benefit je da se danas otvaraju i dvije željezničke postaje – jedna u Solinu, jedna u Svetom Kaju da bi građani što više koristili te benefite barem na ovom dijelu od Kaštel Staroga pa i od Primorskog Dolca prema gradu Splitu i time rasteretili cestovni promet“, rekao je splitsko-dalmatinski župan Boban.

Kontinuirana nabava novih vlakova osigurava kvalitetniju uslugu, kao i povećanje frekvencije linija u cilju bolje mobilnosti. Uz to, zahvaljujući i projektima besplatnog prijevoza za djecu, učenike, redovne studente, umirovljenike i starije od 65 godina broj putnika konstantno raste. Na području Splitsko-dalmatinske županije ove ćemo godine prevesti oko 480.000 putnika, što je za 6 % više nego lani. S obzirom na nove linije koje uvodimo u prigradskom prometu na širem splitskom području, vjerujemo da će se rast broja putnika nastaviti“, izjavio je predsjednik Uprave HŽ Putničkog prijevoza Ukić, dodavši kako je ugovorena i proizvodnja još 19 novih vlakova te da je tu obuhvaćeno šest novih elektrodizelskih vlakova koji će od sljedeće godine povezivati Split i Zagreb, kao i dodatni novi baterijski vlakovi, od kojih će dio također voziti na ovom području.

Uvođenjem našega prvog baterijskog vlaka u redovni promet simbolično zaključujemo veliki razvojni projekt i tehnološki iskorak KONČARA, istovremeno podižući kvalitetu putničkog prijevoza na hrvatskim prugama vozilima bez štetnog utjecaja na okoliš. Ovaj uspjeh rezultat je snažne suradnje domaće industrije, HŽPP-a i svih relevantnih dionika, što potvrđuje da zajednički rad na jasno postavljenom cilju donosi konkretne pomake u smjeru inovativnih i održivih rješenja. Posebno nas veseli što će upravo Dalmacija, regija s velikim prometnim potencijalom i potrebom za suvremenim prijevoznim rješenjima, imati priliku koristiti ovu tehnologiju“, izjavio je predsjednik Uprave KONČAR – Električnih vozila Ninić, istaknuvši kako je novi vlak opremljen modernim baterijskim sustavom koji omogućuje vožnju na neelektrificiranim prugama uz visoku energetsku učinkovitost i veću udobnost za putnike.

Dodajmo kako novi baterijski vlak za pogon koristi baterije koje se pune na punionicama i ima 113 sjedećih mjesta te je opremljen rampama za ulazak i izlazak osoba u invalidskim kolicima, prostorom za bicikle, audio-vizualnim sustavom za informiranje putnika i videonadzorom, a putnicima u vlaku omogućen je besplatan pristup internetu. Uvođenjem baterijskog vlaka u redovni promet HŽ Putnički prijevoz uvodi i 14 novih prigradskih linija na relaciji Split – Kaštel Stari – Split pa će od 15. prosinca građani moći koristiti 32 prigradska vlaka. Povećanjem broja polazaka osigurava se još kvalitetnija mobilnost u cilju poticanja građana na korištenje javnoga željezničkog prijevoza.

Također, baterijski vlakovi omogućuju organizaciju željezničkoga putničkog prijevoza na neelektrificiranim prugama na ekološki prihvatljiv način. Podižu razinu energetske učinkovitosti prometnog sustava te doprinose smanjenju buke i emisija stakleničkih plinova iz prometa.